Arrangementer

Menighetstur til Lindisfarne

lindisfarne1200x400

En vandring og en historisk reise
Bli med på pilgrimsvandring til Lindisfarne ! 5 dager med vandring i nydelig landskap gjennom Skottland og England. Turens mål er Holy Island, Lindisfarne der vi skal bo på Open Gate i 4 dager.
En mulighet til å komme tett på og bli kjent med hverandre på en annen måte.

En vandring
Turen egner seg veldig godt for den som er glad i fottur. Dagsetappene er på 20 – 30 km gjennom vakker og lett natur. Her kreves ikke god «kondis», men det er lange etapper så god fysisk form er en forutsetning. Under den flotte vandringa fra Melrose i Skottland til Lindisfarne ute ved kysten øst i England åpnes sansene på en ny måte til å kjenne Guds nærvær og det nydelige skaperverket. Dagsetappene avsluttes på vertshus i små idylliske landsbyer der vi får servert deilig 2 – 3 retters middag.

En historisk reise
Turen til Holy Island, Lindisfarne er ikke bare en fin vandring, det er også en historisk reise. Her ute ved østkysten av England, og til denne øya kom vikingene i land på slutten av 700 – tallet. De plyndret og tok med seg munker som slaver tilbake til Norge. Dette var opptakten til at Norge ble kristnet. Mye av vår åndelige arv og vårt kristne særpreg vil vi kjenne igjen i den spiritualiteten som det keltiske representerer. En jordnær og himmelvendt kristendom.
I løpet av turen og oppholdet vil vi få med oss glimt fra viktige historiske kristne ledere og hendelser i den keltiske tradisjonen. Turen starter i byen Melrose der Cuthberth bodde og fikk kallet fra Gud til å reise til Lindisfarne for å lede klosteret som hadde mistet sin abbed og biskop St Aidan. Vi går i hans fotspor; «St Cuthberth´s way.» 

Retreat på Holy Island
Vi bor på Open Gate. Der vil bl a grunnlegger av Aidan Hilda Community, Ray Simpson møte oss. Det vil bli interessant undervisning under dagene vi er der. Vi kan få være med på en helt spesiell bønnevandring på øya. Og ellers få gå på egen hånd og se og oppdage både det som finnes i den lille landsbyen og rundt på øya. Det blir god tid til å slappe av, gå turer og lese, om du vil det.
Dagsrytmen er slik at vi følger tidebønnene på Open Gate, og for dem som vil kan de få med seg morgen og kveldsbønn i St Mary´s church. Der samles beboerne på øya hver dag til bønn og nattverd. 

Program
Torsdag 1. august: Avreise Vigra via Oslo til – Edinburgh. Vi kjører til Melrose.
Fredag 2. august: Melrose – Jedburgh.
Lørdag 3..august: Jedburgh – Kirk Yetholm
Søndag 4. august: Kirk Yetholm – Wooler
Mandag 5. august: Wooler -Lindisfarne
Tirsdag 6. – fredag 9. august: Retreatopphold på Lindisfarne. 
Fredag 9. august: Avreise til Edinburgh via St Abbs.

Priser:
Turen koster ca. 9000,- inkl avreise fra Vigra. (avhengig av valutakurs). Forbehold om endringer i pris.
Turen inkl transport fra og til Edinburgh flyplass, overnatting på Bed and Breakfast på dobbeltrom og alle middager. Lunsj kjøpes underveis på vandringa, og ute på Lindisfarne på kafé eller i butikk.
Koffertene blir fraktet til overnattingsstedet, alt du trenger er en liten dagstursekk til det nødvendige under vandringa.

Menighetstur til Lindisfarne
Opplysninger:
Jan Løkkeborg
Telefon: 47756343
mail: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Gode nyheter

gode nyheter

Gode nyheter!

Hva evangeliet er – og hva som gjør det så bra!

Denne høsten vil vi «go basic», og gjenoppdage hva evangeliet er.
Evangeliet betyr «gode nyheter». Det handler om Jesus. For det skjedde noe helt nytt i universets
historie ved Jesus, noe som skapte en markant endring som fører til at historien har fått en annen
retning, og vil få en annen fremtid. Historien om Jesus handler om mer enn bare viktig veiledning og
gode råd til oss mennesker. Ved ham er noe helt nytt skjedd, som er så viktig og så og bra at hele
verden må få høre det og erfare det!
Vi vil gjenoppdage hva dette er. Hvorfor Jesus er så viktig. Hvorfor de gode nyhetene om Jesus er så
bra!

For evangeliet – de gode nyhetene – er mer enn at Jesus døde for våre synder slik at vi kan komme til
himmelen når vi dør. Evangeliet er bredere. Rommer mer. Hele skapningen faktisk. Livet her og nå.
Håpet er at vi som menighet i enda større grad skal bli preget av de gode nyhetene, og ville arbeide
med enda større begeistring og iver for å dele dem gjennom ord, tjeneste og bønn.

Vi er et sted for deg som vil bli bedre kjent med Jesus! Så hjertelig velkommen om du tror lite og
tviler mye. Vi starter med gudstjenester søndag kl 11 fra og med 5. august. Søndagsskole og tweens
starter opp 19. august. 30.9, 4.11 og 2.12 vil vi i tillegg til hovedgudstjenesten ha
ettermiddagsgudstjenester.

Hjertelig vel møtt til gudstjenester i Sula Frikirke!

Bønnemøter

Bønn1200x400 new

Vi fornyer nå bønnemøtene våre, og håper mange i alle aldre vil være med fremover. Vi legger dem i et tidsrom hvor andre ledersamlinger og møter kan legges i forlengelsen. La oss begynne i bønn til Gud!

Bønnemøtene er noe av pulsslaget i menigheten. De er motorrommet som skaper kraft og fremdrift. Vi vil se mer av Guds rikes nærvær på Sula og omegn!

På bønnemøtene våre fremover vil vi derfor strukturere bønnen slik:

· Lovprisning til Gud

· Stillhet – lytte til Gud

· Vi ber Guds velsignelse over Sula

· Vi ber for menigheten

· Vi ber for utadrettet nybrottsarbeid

Til slutt har vi noen minutter til slutt om noen ønsker forbønn, bønn for sykdom eller det er andre bønneemner.


Vi avslutter med å løfte opp Bro-folkene og be velsignelsen

Bli med du også! Vi møtes i bønnerommet i 2.etg ved kirkesalen.

Bro til tro

bro til tro slider

Sula Frikirke er en åpen menighetsfamilie, hvor alle uansett alder og bakgrunn inviteres til å finne sin plass. Vi har Jesus som forbilde og strekker oss etter å bli lik Ham og gjøre Hans vilje. For oss handler dette nå om to ting:

1) Å la oppdraget hans om å hjelpe mennesker hjem til Gud få større betydning i våre liv og våre prioriteringer som menighet.

2) Å bli en familie som former etterfølgere av Jesus, som igjen former etterfølgere av Jesus.

Vi vil nå lengre ut med de gode nyhetene, og la flere mennesker i vår nærhet erfare Guds godhet. Bro til tro er et fokus som vi ønsker å innarbeide i våre liv, på våre gudstjenester og våre smågrupper. Du kan være en bro til tro for mennesker i din nærhet. På din måte, ut fra slik som Gud har utrustet deg! Det handler om å Be for, bygge Relasjon med og dele Ord om tro med venner og familie som Gud særlig legger oss på hjertet.

Vi har satt «Bro til tro» som overskrift over semesteret, fordi vi ønsker at dette fokuset virkelig skal innarbeides og få sette seg i oss. Vi vil ha en egen taleserie med dette temaet i februar og mars. Den 7. februar vil vi også ha en kveld for alle som er med i smågrupper, hvor vi setter fokus på dette.

Vi vil anbefale boken «Bro til tro» som Gina Gjerme & Siri Kalvatn har skrevet, og ønsker at alle smågruppene leser og jobber med denne boken i løpet av dette semesteret!

Så bli med på en spennende reise i å bli mer ekte, modig og utadvendt! Bli en BRO til tro!