Gode praksiser i denne kaotiske tiden

01.04.2020

Når vi opplever krise er det fort gjort å gå i «overlevelsesmodus», og trekke oss tilbake fra alt og bli værende der. Samtidig er en krise også alltid en mulighet til å ta et steg fram og innarbeide nye vaner. For at nytt liv og dypere erfaring og kjennskap til Gud kan få vokse frem.

I Johannes 10,10 sa Jesus

Tyven kommer bare for å stjele drepe og ødelegge. Jeg er kommet for at dere skal ha liv og overflod.

I en tid med mye kaos og uro rundt oss, kan det være lurt å bevege oss mot mer struktur og orden i livet som kan verne om hva som gir oss liv og overflod, og hindre oss at tyven får stjele fokus, håp, glede og dyrebar tid.

Efeserbrevet 5,15-16 sier oss:

Pass derfor nøye på hvordan dere lever, ikke som ukloke mennesker, men som kloke, så dere bruker den dyrebare tiden godt, for dagene er onde.» Midt i disse onde dagene, vil vi bruke tida vår klokt.

For å hjelpe oss med dette vil vi foreslå å innarbeide noen daglige praksiser og noen ukentlige praksiser som kan hjelpe oss til å skape rom til å kunne «bli i Jesus» gjennom dagen (Joh 15,4). Slik at Hans ånd kan få skape god frukt i våre liv. Praksisene vil hjelpe oss å leve mer i tråd med vår lengsel etter Gud, og også hjelpe oss å beskjære bort vaner og inntrykk som ikke gir oss liv eller bidrar til dette.

Her er forslag til daglige praksiser nå i denne tiden:

1. Start dagen med stillhet, bønn og Bibel – før du slår på noe som helst digitalt som sosiale medier, nyheter eller TV. Har du barn – stå gjerne opp før barna, og få tida med Gud alene.
  2. Takksigelse – innarbeide en rutine med å takke Gud, gjerne akkompagnert av lovsang. Vend oppmerksomheten din mot det som gjør deg takknemlig. Du kan for eksempel skrive ned tre ting du er takknemlig for, og dele det med familie eller venner over middagsbordet eller kveldsmaten?
  3. Tren eller gå tur – vi er hele mennesker, med ånd sjel og kropp. En god måte å «deale» med uro og bekymringer er å bruke kroppen, få opp pulsen, puste inn frisk luft og få bekymringene ut av systemet
  4. Èn aktivitet som samler ditt fokus – noe du er glad i, og som du må gi hele ditt fokus til uten å bli distrahert. Det kan være å lage mat, holde på med ved, arbeide i hagen, lese, tegne/male, spille sjakk, spille instrument, ha sex med ektefellen etc.
  5. Knytte relasjon – treff en venn, familiemedlem e.l. på telefon, snakke sammen på Messenger/facetime, tekstmelding etc. Ikke isolèr deg – ta et skritt fram - mot relasjon.
  6. Begrens inntaket av nyheter – til 1- 2 ganger om dagen. For eksempel etter frokost, og/eller på ettermiddagen. Det er mye dårlige nyheter om dagen – begrens dem, og fyll på med gode nyheter.
  7. Begrens skjermtid og flukt-atferd – lett å flykte inn i dette når vi synes synd på oss selv eller når verden er kaotisk. Struktur hjelper oss til å sette grenser for sosiale medier, TV, Netflix, sukker, komme seg sent i seng.

To ukentlige praksiser:

1. Gudstjeneste – vær med å feire gudstjeneste sammen med resten menigheten vår hver søndag kl 11. Å besøke andre gudstjenester/menigheter online er bra, og kan gjøres i tillegg.
  2. Møt smågruppa/foreningen - eller bli med i våre online-grupper – Om du allerede er med i et mindre fellesskap - dere kan fortsatt møtes, for eksempel på Messenger (eller andre digitale møteplattformer). Eller bli med i online-gruppene vi nå starter og som går fram til midten av juni. Det trenger ikke være så lenge, det viktigste er å møtes, dele litt liv og Bibel og be sammen.