Ny bibelleseplan og bønnekalender

21.10.2020
Vi har nå også utarbeidet en bønnekalender for hver dag i uka - la oss lese Bibelen og be sammen som menighet!

Bibelleseplan og bønnekalender utskriftsvennlig

Bibelleseplan og bønnekalender mobilvennlig

VI følger Bibelleseplanen Bible in one year - som er en Bibelleseplan utarbeidet av Nicky Gumbel, mannen som står bak Alpha-kurset. Du finner den på https://www.bibleinoneyear.org/, og den finnes også som «App» som du kan ha på telefonen. Der kan du også høre teksten lest på engelsk, samt små andakter/input fra Nicky Gumbel (anbefales). Slik kan denne app’en også fungere som en egen andaktsstund.

Vi vil likevel anbefale deg å lese i din egen fysiske Bibel, slik at du får et forhold til boka. Vi anbefaler også å printe ut planen vår og ha den i Bibelen, der finner du også Familieteksten, som Bible in one year ikke har. Vi anbefaler deg også å ha en liten notatbok ved siden av, hvor du noterer deg ord som taler til deg, ting du blir minnet på, hvor du kan skrive ned bønner til Gud osv. Da trenger Ordet dypere ned i «jordsmonnet» ditt. Bruk gjerne litt tid til å være stille for Herren etterpå, i refleksjon over tekstene, lyttende til hva han har å si deg.

Den nye Bibelleseplanen gir deg mulighet til å lese gjennom hele Bibelen på ett år, eller rettere: Å lese Hele Bibelen hvert år. Det er en fin ambisjon for mange, men trenger ikke være det for alle. Det viktigste er å lese – hver dag. Er du uvant med å lese mye i Bibelen, vil vi anbefale deg å lese «Familietekstene», evt øke på med å lese NT-tekstene. Du velger selv hvor mye du vil lese.

Er det er en dag du går glipp av, så hopper du heller over det du har gått glipp av og går rett til dagens tekst. Men følg planen, da følger du også progresjonen i menigheten, i forkynnelse og smågrupper.

Les med barna og ha andaktsstund

Vi vil oppfordre foreldre og familier til å lese barne/familietekstene sammen med barna, eller sammen som familie, for eksempel i forbindelse med et måltid. En slik samlingsstund kan være en fin start på dagen, og kan bestå av litt refleksjon (hva sier Gud til oss i dag) i tillegg til takk og bønn for dagen.